четверг, 9 апреля 2020 г.

РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ (1945 р. — початок XXI ст.) 11 клас



Загальні тенденції розвитку культури
• Вплив індустріалізації на культуру.
• Прискорення технічного та інформаційного розвитку.
• Виникнення нових, пов’язаних із засвоєнням космосу, наук.
• Нові форми передачі інформації — телебачення, інтернет, аудіо- та відеозапис.
• Усвідомлення єдності людини та навколишньої природи, підсилення гуманістичного напряму культури.
• Зближення і взаємодія традиційних форм культури та повсякденного життя.
• Поширення масової культури.
• Взаємопроникнення культур різних регіонів
Розвиток освіти та науки
Наука
Освіта





• Розвиток транспортних засобів, особливо реактивної авіації.
• Початок засвоєння космічного простору (перший космонавт — Ю. Гагарін, 1961 р.).
• Створення і розвиток кібернетики — науки про отримання, обробку і передачу
• Завдання — підготовка учнів і студентів до навчання протягом
усього життя з метою адаптації зовнішньому світові, який швидко змінюється.
• Обов’язковість навчання законодавчо закріплена більшістю країн.
• Збільшено кількість освітніх закладів та дітей і молоді, охоплених освітою.
• Подолано елітарність освіти.
• Розширено підготовку інженерно-технічних та наукових кадрів.
• Зростає розрив в освітньому рівні провідних держав та країн, що розвиваються
інформації.
• Розвиток радіоелектроніки: радіоапаратура, телевізори.
• Створення мікропроцесора і комп’ютера (1976 р.).
• Відкриття у генетиці: вивчення ДНК, клонування, вирощування геномодифікованих рослин
Болонський процес
Визначення поняття
Болонська декларація про основні принципи реформування вищої школи в європейських країнах підписана у 1999 р. У 2005 р. до Болонської декларації приєдналася Україна
Мета
Створення зони європейської вищої освіти до 2010 р.
Зміст
• Вища освіта двох рівнів, де перший орієнтований на одержання ступеня бакалавра, другий — магістра.
• Кредитна система — єдиний облік процесу навчання у всіх державах (які курси і в якому обсязі прослухав студент).
• Незалежний контроль якості освіти, в основу якого покладено не кількість годин, витрачених на навчання, а рівень знань та вмінь.
• Мобільність студентів та викладачів — викладачі можуть певний період працювати, а студенти — навчатися в різних європейських університетах
Художні напрями в літературі та мистецтві
Назва
Характеристика
Соціалістичний реалізм
• Частина офіційної ідеології в СРСР.
• Основні риси: герой — революціонер, комуніст; оспівування комуністичних ідеалів; оцінка з точки зору марксизму-ленінізму.
• Домінування тем війни, революційної боротьби, соціалістичної праці.
• Представники: письменники М. Шолохов, Л. Арагон; кінорежисер С. Герасимов тощо
Екзистенціалізм
• Зародився у 20-ті роки XX ст.
• Відображає трагічне відчуття абсурдності буття; у центрі уваги — питання вини і відповідальності, життя та смерті, вибору та рішення, а проблеми науки та історії розглядаються тільки в контексті цих питань.
• Представники: А. Камю, Ж.-П. Сартр, К. Ясперс
Неореалізм
• Напрям в італійському мистецтві, що виник після Другої світової війни.
• Основні риси: протест проти жорстокості сучасного життя; прагнення соціальної справедливості; демократизм.
• Головна тема — життя звичайної людини.
• Представники: кінорежисер Р. Росселіні, художник Р. Гуттузо, письменник Е. Вітторіні тощо
Назва
Характеристика
Гіперреалізм
• Поширений наприкінці 60-х років.
• Сюжет не має значення, головне — документальність зображення, імітація фотографії, що демонструє абсурдність світу речей.
• Представники: гамбурзька група «Зебра»
Абстракціонізм
• Мистецтво має відображати не реальну дійсність, а духовний світ митця.
• Основні течії:
— абстрактний експресіонізм (Дж. Поллок): головне — не твір, а процес його створення;
— абстрактно-геометрічне мистецтво: створення геометричних малюнків, псевдомеханізмів
Сюрреалізм
• Мета — проникнення в потаємні бажання і підсвідомість людини, звільнення від розуму з метою пізнання справжньої людини.
• Основа — фрейдизм.
• Представники: Г. Ернст, С. Далі
Поп-арт
• Іронічне відтворення продуктів «масової культури» (плакатів, упаковок, коміксів, предметів масового виробництва), критика філософії споживання.
• Представники: Дж. Джонс, Е. Уорхол
Кінетичне мистецтво
• Головний принцип — рух твору.
• Створення винаходів з механізмів, що гудуть, обертаються, самознищуються тощо.
• Представники: Г. Юнкер, Ж. Тенгелі
Розвиток музичної культури
• Поширення музичного авангарду: використання незвичних нових форм і виразних засобів, відмова від музичних законів.
• Розвиток мюзиклу — сценічного видовища, що об’єднує форми естради, драматичного театру, балету, опери.
• Неокласика: використання елементів фольклору, джазу, року у класичних жанрах.
• Поширення джазової музики, заснованої на імпровізації та складному ритмі.
• Посилення розриву між масовою та «елітарною» музикою.
• Поява електронної музики з використанням магнітофонів, синтезаторів, комп’ютерів.
• У 50-ті роки в США виникає рок-музика, що об’єднує музичне, поетичне, сценічне та інші види мистецтва.
• Відокремлення від року поп-музики — розважальної масової музики, яка використовує стилі, жанри і форми року
Особливості національних кінематографічних шкіл
Країни
Особливості кіно
Режисери
Італія
• Неореалізм: достовірний показ реального життя, переживань простої людини.
• Картини-притчі
В. де Сіка, Дж. де Санті; Ф. Фелліні
Франція
• «Нова хвиля»: кіно — засіб вираження авторського погляду на світ, а не розважання глядачів; розвиток короткометражного кіно.
• Ліричні, сатиричні, фарсові комедії
Ж. Л. Годар, А. Дуанель, Ж. Урі
Велика Британія
«Вільне кіно» і «молоді розсерджені»: протест проти старого укладу, буржуазних цінностей
Т. Річардсон, Д. Лін
Країни
Особливості кіно
Режисери
Німеччина
«Молоде німецьке кіно»: увага до сучасного життя
В. Герцог
Польща
• «Польська школа»: осмислення трагічних подій Другої світової війни.
• «Кіно морального переживання»: незадоволення соціалістичними порядками
А. Мунк, А. Вайда, Є. Кавалерович
Чехія
«Нова хвиля» (до 1968): практично немає історичних кінострічок, звернення до сучасності
В. Хітілова, М. Форман
США
• Сформована система кіножанрів: вестерн, мюзикл, трилер, детектив, фільм жахів, комедія, драма.
• Насичення фільмів спецефектами.
• Звернення до фантастики
Дж. Лукас, С. Спілберг, Ф. Коппола
Японія
• Відтворення традицій японського театру.
• Використання європейської класики.
• «Повсякденний реалізм»: життя сучасної японської родини
А. Куросава, К. Мідзогуті, Я. Одзу
Індія
Вплив національного мистецтва: головне — не достовірність, а поетичний настрій; у фільмах багато пісень і танців
Династія Капурів
Тенденції розвитку фізкультури і спорту
• Демократизація і масовість олімпійського руху; проведення параолімпійських ігор для інвалідів.
• Створення державних установ з фізкультури і спорту, введення відповідних предметів до програм навчальних закладів, будівництво спорткомплексів, басейнів, стадіонів.
• Поширення занять фізкультурою і спортом унаслідок збільшення вільного часу — скорочення робочого дня, збільшення відпусток, використання побутової техніки.
• Надмірна комерціалізація спорту, поширення застосування допінгу спортсменами
Глобальні проблеми людства
• Екологічна криза, пов’язана з наслідками людської діяльності (забруднення навколишнього середовища, зменшення озонового шару атмосфери, глобальне потепління, зменшення родючого шару ґрунту тощо).
• Загроза війни із застосуванням зброї масового знищення (термоядерної, хімічної, бактеріологічної).
• Терористична загроза.
• Проблема енергоресурсів: пошук нових джерел енергії, економія сировинних та паливних ресурсів.
• Проблеми голоду, неписьменності, СНІДу та інших невиліковних хвороб


Комментариев нет:

Отправить комментарий