Тема: Кримінальне
правопорушення та кримінальна відповідальність.
Мета: розкрити зміст понять кримінального права і злочину;
охарактеризувати ознаки злочину; називати види злочинів; розвивати вміння
працювати з нормативними актами, робити висновки; аналізувати ситуації;
виховувати нетерпимість до злочину.
Обладнання: Конституція України; Кримінальний кодекс України;
плакат; юридичні задачі.
Поняття: кримінальне право, злочин.
Тип
уроку: комбінований.
Хід
уроку:
І Організаційний момент.
Фронтальне опитування домашнього завдання.
1. Що таке адміністративне право?
2. Що таке адміністративне правопорушення?
3. Що таке адміністративне стягнення?
4. Назвіть нормативно-правову базу адміністративного права?
5. З якого віку настає адміністративна відповідальність?
6. Наведіть приклади адміністративного проступку?
ІІ Актуалізація опорних знань і
мотивація навчальної діяльності.
Проаналізуйте дану ситуацію і дайте відповідь на питання методом
«Мікрофон».
«Літнього
вечора діти ганяли у дворі м’яча і якийсь юний «Марадона » поцілив у вікно першого поверху. Тієї ж миті
з дому вискочив хазяїн злощасної квартири, почав сварити винуватця. Той тільки огризався:
«Подумаєш злочин!», вважаючи свій вчинок прикрою випадковістю. Проте розгніваний чоловік не мав сумніву, що
розбити шибку в його помешканні -
означає скоїти злочин».
* Хто з них правий?
* У якому разі
поганий вчинок слід вважати злочином?
ІІІ
Вивчення нового матеріалу.
Епіграф до уроку: «Якщо бідність – мати злочинів, то недалекий розум – їх батько.»
Ж. Лабрюйер.
План
1. Кримінальне право як галузь права.
2. Кримінальний закон.
3. Злочин. Поняття, ознаки, склад злочину.
4. Види злочинів.
5. Обставини, що виключають злочинність діяння.
* 1. Кримінальне право як
галузь права.
Кримінальне право – система правових норм, що визначають,
які суспільно небезпечні діяння є злочинами і які покарання можуть бути
застосовані до осіб, що їх скоїли.
Загальна частина Особлива частини
* норми
загального характеру, *
норми, що встановлюють відповіда-
які застосовуються до всіх злочинів льність за конкретні злочини
Нормативно-правова база кримінального права:
1. Конституція України.
2. Кримінальний кодекс України.
3. Кримінально-процесуальний кодекс України.
4. Закон України «Про дію міжнародних договорів на
території України».
* 2. Кримінальний закон.
Кримінальний
кодекс (КК) – це систематизований нормативний акт, прийнятий Верховною Радою
України, який регулює всю сферу суспільних відносин в Україні, що пов’язана з
злочинами і покаранням.
Загальна
частина Особлива частина
(15
розділів)
(20 розділів)
Базові інститути і поняття, Конкретні види
злочині і
які співвідносяться з усіма покарання за їх
вчинення.
конкретними видами злочинів.
* 3. Злочин. Поняття, ознаки, склад злочину.
Злочин – це передбачене КК
суспільно небезпечне винне діяння (дія чи бездіяльність), скоєне суб’єктом
злочину.
ст. 11 КК України
Ознаки злочину:
- суспільна небезпека;
- кримінальна протиправність;
- винність;
- карність діяння.
Склад злочину – сукупність
передбачених кримінальним законом ознак, що характеризують суспільно небезпечні
діяння як злочин.
Склад злочину:
* об’єкт – суспільні
відносини, на які спрямований злочин.
* об’єктивна сторона –
зовнішня сторона злочину, що характеризується суспільно небезпечним діянням.
* суб’єкт – фізична осудна
особа, яка скоїла злочин у віці, в якому настає кримінальна відповідальність (16р., у деяких
випадках з 14 р.).
*суб’єктивна сторона – психічна
сторона злочину, що характеризується конкретною формою вини.
умисел
необережність
суб’єкт усвідомлює
протиправність суб’єкт легковажно розраховує
свого вчинку або свідомо допускає відвернути можливість негативних
настання негативних наслідків. наслідків.
Юридична задача:
Дівчина (18
років), перебуваючи в студентському гуртожитку свідомо заволоділа чужими речами
(ноутбуком) у одній з кімнат своїх знайомих подружок. Вартість вкраденого –
7000 тис. гривень. З місця злочину зникла.
Визначте:
об’єкт злочину, об’єктивну сторону, суб’єкт, суб’єктивну сторону.
* 4. Види злочинів.
Злочини:
І легкі (до 2 років);
ІІ середні (до 5
років);
ІІІ тяжкі(до 10 років);
ІV особливо
тяжкі (понад 10 років).
Юридична задача:
Мати не
одноразово залишала свого сина з своїм новим чоловіком, який часто знущався з
малого (шляхом нанесення побоїв і мордування). Хлопця відвезли до лікарні, де
встановили, що дитині завдали середні тілесні ушкодження. Яка міра покарання
буде приписана чоловікові жінки?
* 5. Обставини, що виключають злочинність діяння.
Необхідна оборона (дії вчиненні з метою захисту охоронюваних законом прав і
інтересів особи, яка захищається).
За таких
обставин, коли особа захищає себе, свою гідність, своє здоров’я, своє майно,
мають не виходити за певні межі:
І- дії до яких
вдається особа, що захищає себе мають відповідати ступеню суспільної
небезпечності вчинених проти неї протиправних дії, не перевищуючи його.
Наприклад:
Громадянин М.
почувши від громадянина С. лайку на свою адресу, у відповідь застрелив
останнього з рушниці. (Його вчинок перевищує межі необхідної оборони).
ІІ- між
вчинком нападника і діями особи яка захищається, не має бути розриву в часі, в іншому разі
йтиметься про іншу помсту.
Наприклад:
Якось увечері
мешканець гуртожитку С. посварився із сусідом по кімнаті громадянином Л. Сварка
закінчилася бійкою, під час якої П. отримав чимало стусанів. Наступного дня П.
покликав своїх друзів, і вони разом побили громадянина С., завдавши йому
тілесних ушкоджень. (Вчинок П. не можна
назвати необхідною обороною – це явний злочин).
Крайня необхідність (це заподіяння шкоди майну громадян або державному майну,
учинене у випадках крайньої необхідності).
Наприклад: Пожежник, рятуючи з вогню дитину, вибиває у квартирі вхідні двері. Звісно
людське життя цінніше за майно. Проте як би людина зробила такий самий вчинок
за інших обставин, її притягнули б до відповідальності.
ІV Узагальнення знань, умінь, навиків.
Запитання на
повторення:
1. Що таке
кримінальне право?
2. Яка
нормативно-правова база кримінального права?
3. Що таке
кримінальний кодекс?
4. Що таке
злочин?
5. З яких
елементів складається злочин?
6. Які ви
знаєте види злочинів?
7. Які
обставини виключають злочинність діяння?
V Самостійна робота учнів.
Юридичні
задачі:
1. Збираючи гриби вдосвіта, Примаков
кинув у річку Бужок недопалок цигарки. Поверхня води спалахнула, полум’я
розповсюдилося на кілька кілометрів і знищило в двох селах мости і трактор. Сам
Примаков отримав тяжкі опіки. Річка горіла протягом 5-ти годин, бо ній знаходилося 5 тис. м3 пального, що
потрапило внаслідок пошкодження труби нафтопроводу під час проведення
будівельних робіт. Керівники робіт про можливі наслідки не сповістили
населення.
Чи дії Примакова злочинні?
(Ні, відсутня складова ознак і складу злочину – вина
Примакова).
2. Слісаренко і Самолов, перебуваючи у
стані сп’яніння, спочатку ображали Машталера, потім звалили з ніг і побили
ногами, зламали два ребра і ніс. Визначте склад злочину?
(об’єкт – здоров’я Машталера;
об’єктивна сторона – дії Слісаренка і Самолова;
суб’єкти – Слісаренко і Самолов;
суб’єктивна сторона – вина (умисел)).
3. Пасічник у тролейбусі викрав гаманець
у Рогової, розрізавши її сумку «заточкою», спеціально виготовленою на заводі,
де він працює. Визначте склад злочину?
(об’єкт – майно фізичної особи;
об’єктивна сторона – дії злочинця;
суб’єкт – злочинець Пасічник;
суб’єктивна сторона – вина, умисел).
4. Троє підлітків Андрій (14 р.),
Сергій (15 р.) і Вадим (16 р.) у міському парку зупинили громадянина Вовка і
забрали у нього годинник та гроші. Визначте склад злочину? (Відповідь: див. попередню задачу).
5. Неповнолітні Каракозов і Климух під
час походу відстали від своїх друзів і загубилися в лісі. Після кількох днів
пошуків і намагань знайти дорогу знесилені і зголоднілі хлопці вночі натрапили
на сторожку єгеря. Вони виламали двері, взяли продукти, одяг, сокиру, ліхтар і
компас, розраховували вибратися з лісу. Як кваліфікувати дії хлопців?
(Вони діяли в
стані крайньої необхідності).
6. Петкун, повертаючись пізно вночі з дня
народження свого товариша, перебуваючи у нетверезому стані, помилково зайшов до
будинку сусіда, переплутавши із власним. Сусід, прийнявши в темноті Петкуна за
злодія, почав його бити держаком лопати. Від одержаних травм Петкун помер.
Як кваліфікувати дії сусіда? (перевищення меж необхідної оборони).
Юридичне
рівняння:
А+Б - Г – Д =? 4+10 - 16-14 = 7 – 1 = 6
В
Є 2 2
А – З скількох елементів складається склад злочину?
Б – Яка
міра покарання за тяжкі злочини?
В – З скількох частин складається КК України?
Г – З якого
віку настає адміністративна відповідальність?
Д – З якого
віку настає кримінальна відповідальність у деяких випадках?
Є – Яка міра
покарання за легкі злочини?
VІ Підсумки уроку.
Таким чином, ми теоретично ознайомилися
та практично закріпили основні поняття теми: «Кримінальне право, злочин, його
види, склад. Обставини, що виключають злочинні дії».
Що нового Ви дізналися для себе?
Чи був цей урок корисним для Вас?
Ст.68 Конституції України:
«Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися
Конституції України і законів, не
посягати на права та свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не
звільняє від юридичної відповідальності».
Домашнє завдання: (вивчити конспект; параграф ; скласти юридичну задачу
до даної теми).
Комментариев нет:
Отправить комментарий